Ei tässä yli puolen vuoden taukoa pitänyt tulla. Pahoittelen ensimmäisenä sitä. Toisekseni haluan pahoitella tulevien listojen pituuksia. Se on aika iso syy siinä, että tauko venyi näinkin pitkäksi. Nyt nämä tulevat. Lupaan sen!

Kun aloin tekemään listaa, niin huomasin selkeän aikajakson ensimmäisen ja jälkimmäisen puoliskon elokuvien välillä. Myöhemmät kun olen nähnyt teini-ikäisenä, jolloin innostus elokuvaan alkoi olla syvempää ja syvällisempää. Niistä elokuvista olen todella inspiroitunut ja löytänyt sen rakkauden, joka toivottavasti tulee välittymään myöhemmistä teksteistä.

Nämä elokuvathan ovat sitä itseään; eli pallihien, rasvan, lyijyn, veren ja patriotismin hajuista toimintahuttua, jota sukupolveni on ahminut oikein urakalla. Uskokaa tai älkää, näidenkin kautta voi päästä ”parempien” elokuvien pariin.

50. Days Of Thunder

Days-Of-Thunder-02

Lapsuuden elokuvasuosikkini tuntuvat nykypäivänä aivan käsittämättömiltä. En nimittäin nykypäivänä pysty järjellä mitenkään selittämään, miksi pidin aikoinani Days Of Thunderista aivan tolkuttomasti. Toisaalta pidin myös Youngbloodista ja Mestarit-elokuvistakin, joten makuani ei voi kauheasti muutenkaan järjellä selittää.

Days of Thunderhan on aivan käsittämätön elokuva. Nascarien maailmaan sijoittuva autoelokuva on vain ja ainoastaan Tom Cruisen show, jossa nuori rämäpää oppii hillitsemään itsensä ja ottamaan vastuuta. Siinä se.

Onhan elokuvassa toki romanssiakin ja Tony Scottille ominaiseen tapaan komeasti kuvattua ja ohjattua ajelua, mutta eivät nekään oikeuta kahden tunnin kestoa. Nykyään siis. Lapsena en edes tajunnut mitään. Kunhan autot sanoivat vrumm vrumm ja välillä pelti rytisi. Ja tämän kautta minä opin tykkäämään Tony Scottista, joka osaa tehdä näyttävää ja vakuuttavaa jälkeä. Sellainen vetoaa nuoreen mieleen.

49. Ford Fairlane

ford_fairlane-

Taas päästään lapsuuteeni. Ajat Oulussa olivat hienoa aikaa elokuvaharrastukselleni, koska tapasin aina isäni kanssa katsoa myöhäisillan elokuvatarjonnasta ihan mitä sattuu, eikä vanhempien valvonta rajoittunut paljoa mihinkään. Paitsi Taksikuskiin, Rosemaryn painajaiseen, Terminator 2:een ja Pulp Fictioniin. Kaksi viimeistä katsottiin salaa.

Tätä ei tarvinut katsoa salaa, vaikka olisi ehkä pitänyt. Ford Fairlane kun on mitä pahinta tavaraa kaikesta kielletystä innostuvalla pikkuvekaralle. Oli väkivaltaa, seksiä, päihteitä, kiroilua ja päheä sankarihahmo.

Lapsena asiat kuten hahmojen kasvu ja käsikirjoitus ovat aivan yhtä tyhjän kanssa. Tärkeintä on sopiva määrä räjähdyksiä ja toimintaa, jotta paheille altis nuori mieli ei tylsisty. Ja niillehän Ford Fairlane rakentuukin. Ja seksille ja kiroilulle.

En rehellisesti ymmärrä, miksi Ford Fairlanea väheksytään Renny Harlinin tuotannossa. Toki se on dekkaritarinana varsin löysä, mutta sitä paikataan hyvin räävittömyyksillä ja yleisellä cooliudella. Mielestäni esim. Cliffhanger on paljon huonompi elokuva. Toisaalta nostalgia tuppaa vääristämään ajatuksia varsin reippaasti.

48-46. Evil Dead, Evil Dead 2 & Army of Darkness

evildeadbrucecampbell

Sam Raimin merkitystä kauhu- ja eksploitaatiorakkauteni kanssa ei voi väheksyä. Hänen ohjaama Evil Dead-trilogia kun on – nimenomaan on – yksi kovimpia kauhusaagoja koskaan.

Ensimmäinen Evil Dead oli muutaman muun halpiskauhun kanssa loistava näyttö siitä, että uhkaavaa ja brutaalia kuvastoa voi tehdä, vaikka rahaa ei ole. Pelkkä visio ja kokeilunhalu riittäisivät. Silloin elättelin vielä ohjaajahaaveitani, ja Evil Deadin kaltaiset elokuvat vain ruokkivat unelmointia.

Sitten näin toisen osan ja tajusin kuolevaisuuteni. Raimi päästi kaiken irti ja eteeni paljastui yksi hervottomimmista kauhukomedioista ikinä. En osannut edes varautua siihen, mitä eteeni suollettiin. Irtoraajojen seassa oli niin paljon huumoria, etten edes voinut havainnoida kaikkea. Vastaavaa hurmokseen on viimeksi yltänyt The Cabin In The Woods.

Army Of Darkness on selkeästi trilogian heikoin osa, mikä ei tosin ole edes pahasti sanottu. Evil Deadin uhkaavuudesta siirryttiin täysin fantasiamaailmaan, mikä tosin luotiin varsin mainiosti. Tässä vaiheessa jo tajusin, ettei minusta olisi moiseen mielikuvituksellisuuteen, mitä Raimi osoitti trilogiallaan.

Samalla syntyi ikuinen arvostukseni Bruce Campbellia kohtaan. Ensimmäisen osan ahdistuneesta nuoresta kasvoi toisessa osassa one-linereita suoltava, moottorisahakätinen kovanaama, jonka kovuus vain kasvoi kolmanteen osaan tultaessa. Hieno mies!

45. Scream

??????

Kun Scream tuli aikoinaan ensimmäisen kerran televisiosta, oli siinä uskomatonta kielletyn hedelmän makua. Tulihan tv:stä kauhua aiemminkin, mutta vanhoissa elokuvissa ei ollut samanlaista kollektiivista huumaa. Scream oli kumminkin aikoinaan ensimmäinen innostusta herättänyt kauhuelokuva vuosikausiin. Ja se oli ensimmäinen kauhuelokuva, jonka koskaan näin.

Scream tuntuikin aikoinaan yhdistävän hyvin verisyyden ja sopivan rennon tunnelman. Sen piinaavuus ei ollut psykologista, vaan enemmän uhkaaviin hetkiin ja verilotraukseen perustuvaa. Se tuntui nuoresta pojankoltiaisesta hyvältä sekoitussuhteelta verrattuna esim. Manaajan käyttämiin keinoihin.

Wes Cravenin post-modernin slasherin vinkkailut menivät tietenkin nuorena ohi, ja juuri siitä syystä Screamin katsominen on liki mahdotonta nykyisin. Vitsit pomppivat liikaa silmille, kun elokuvan muistaa muuten täysin ulkoa, eivätkä ne ole kestäneet aikaa juuri ollenkaan.

Toisaalta on onni, että Scream oli se elokuva, jolla menetin kauhuneitsyyteni. Myöhemmässä iässä näkemäni klassikot ja rahastukset kun saivat mainion vertailukohdan elokuvasta, joka irvailee niille kaikille samaan aikaan.

44. Snatch

snatch_3

Joskus oli aika, jolloin arvostin cooliutta ennen sisältöä. Silloin Guy Ritchien kaltainen ohjaaja saattoi tehdä täsmäiskuja minun kaltaisteni elokuvaharrastajien makuhermoon. Eihän Snatchissa paljosta muusta ole kyse kuin hassuista hahmoista, coolista dialogista ja tylystä väkivallasta. Ja sellainen iski esipuberteettiseen.

Oikeastaan Snatch oli lähtölaukaus elokuvaharrastamiseeni 2000-luvun alussa. Innostuin britti- ja rikoselokuvista niin paljon, että voisin melkein väittää vuosituhannen ensimmäiset vuodet menneen pelkästään rötöstelyjä katsoen. Ja suurin osa väännettiin briteiksi. Siitä voin syyttää vain ja ainoastaan Ritchietä.

Mutta sentään Snatch on hyvä elokuva. Ritchiellä oli nimittäin aikoinaan sen verran kova tiimi takanaan, että rikostarina pysyi kasassa, vaikka hahmoja oli vaikka muihin elokuviin jaettavaksi, eikä uutta sanottavaa juurikaan ollut. Snatchissa oli myös samanlaista visuaalista energiaa, mitä Matrix ja muut aikansa tuotokset toivat katsojien nähtäväksi. Ja se oli vetoavaa.

43 & 42. The Rock & Armageddon

IMG_6670-MBay-w-flag-in-bg-sooty-June-15-2010-xl

Michael Bayta on nykyisin helppo vihata. Miehen muovinen visuaalisuus ja machoilun sekä nationalismin uusille tasoille vievä paatos on viety Transformerseissa niin yli, ettei siihen voi enää suhtautua ironisen välinpitämättömästi. Oli kumminkin aika, jolloin ei tarvittu ironiaa tai välinpitämättömyyttä nauttiakseen miehen tuotoksista.

Peräkkäin tulleet The Rock ja Armageddon ovat ansiokkaita aivan eri tavoilla. The Rock kun on aidosti näyttävä ja jännittävä toimintatrilleri. Tajusin sen jo reilu kymmenen vuotta sitten ja tajuan sen edelleen. Bay pitää langat visusti käsissään ja luo jopa pahiksen, joka liikkuu harmaalla alueella. Tälle tehdään jopa sympaattisia ja inhimillisiä piirteitä. Myöhemmissä elokuvissa pahalta onkin poistettu inhimillisyys, mistä Armageddon on hyvä esimerkki.

Mikäpä olisi parempi paha kuin maata kohti syöksyvä meteoriitti, jota vastaan ei voi taistella kuin öljynporaajin ja ydinpommein. Taistelukumppanitkin ovat tavallisia työläisiä, jotka sattumoisin saavat paskan tehtävän. He eivät ole ultrakoulutettuja tappokoneita, vaan ihan tavallisia pulliaisia, jotka taistelevat maailman ja ennen kaikkea Yhdysvaltojen tulevaisuuden puolesta. Ja yksi heistä jopa uhraa itsensä messiaanisesti. Ja kuka sanoi, että Bay olisi hienovarainen ohjaaja?

Vaikka The Rock ja Armageddon osoittavat jo megalomanian piirteitä, niin totaalisesti Bay katosi kokaiini-itsevarmuuteen näiden jälkeen. Bad Boys 2 on ainoa 2000-luvun elokuva Baylta, jossa älyttömyyden paisuttelu toimii. Muut ovatkin olleet liki sietämättömiä.

41. Commando

commando

Eivät serkkuni tienneet, kuinka pahasti tulivat turmelleeksi mieleni, kun hoitovuorollaan näyttivät 8-vuotiaalle minulle double billinä Blues Brothersin ja Commandon. Siinä oli täystuhoa kerrakseen yhdelle pienelle mielelle.

Olin ala-asteikäisenä todella suuri Arska-fani. En oikeastaan edes muista syytä sille, koska olin fani jo ennen kuin näin ensimmäistäkään hänen elokuvaansa. Ehkä Arnoldin massiivisuus vetosi Turtleseihin ja Prätkähiiriin seonneeseen vekaraan jo yksistään.

Commando ei suinkaan ollut ensimmäinen näkemäni Arska-elokuva, eikä suinkaan kovin, mutta se jaksaa viehättää silti vuodesta toiseen. Lapsena en osannut nähdä elokuvan kuvastoa campina, vaan eläydyin aivan täysillä väkivaltaan ja totaaliseen tuhofantasiaan. Nykyisin Commandoa katselee jo paljon vähemmän eläytyen. Sehän on silkkaa komediaa alusta loppuun.

Oikeastaan Commando osoittaa sen, miksi Arnoldin oikeat komediat eivät onnistuneet. Arnoldin hahmo kun on täydessä tohinassaan jo valmiiksi koominen: valtava ja pysäyttämätön lihaskone, joka voi suorilta käsiltä heittää vaikka puhelinkopin pois paikoiltaan. Kun tämän hahmon ympärille lähdetään kehittämään huumoria, niin se ei vain onnistu. Arnold kun on kuin vain tasan yhden asian osaava Hulk. Ja se yksi asia on tuho. Ja sen hän tekee paremmin, vakuuttavammin ja hauskemmin kuin kukaan muu.